De ce iubim femeile?

Pe langa rolul traditional de mama si sotie, femeia a fost in primul rand partener de drum. Omul din umbra, care a dus de foarte multe ori greul, in anonimat. Ipostazele de mai jos spun o alta poveste, cea a femeii iesita din umbra, cu o identitate clar trasata, puternica si inspirationala, care ne reamintesc de ce iubim femeile

Femeile in arta
Asa cum spunea si Virginia Woolf, “Pentru majoritatea istoriei, Anonimul a fost femeia”, este foarte greu de spus ce contributie a avut femeia in evolutia artei. Putine dovezi scot la iveala artiste care sa fie identificate pe nume. Cu toate acestea, din epoca preistorica si pana in prezent exista dovezi ca textilele, olaritul, bijuteriile si obiectele de cult erau realizate de catre femei. In India, in Antichitate, timp de 3 mii de ani, doar femeile realizau picturi devotionale ale zeilor Hindusi. Operele lor au propovaduit si intarit religia Hindusa pe care o stim azi.
In perioada medievala, putine femei au trecut de pragul anonimitatii desi ele munceau in domenii creative alaturi de barbati. Majoritatea artistelor perioadei erau fie femei bogate, sau nobile, care isi permiteau luxul independentei, fie calugarite. Printre indeletnicirile lor erau tapiseriile, transcrierea si ilustrarea de manuscrise, dar si scrierea de texte. Printre cele mai cunoscute intelectuale ale perioadei se numara Hildegard of Bingen (1098–1179) care a scris numeroase carti si imnuri, avand inclusiv sustinerea Papalitatii.
Renasterea si curentul umanist a oferit femeilor pentru prima oara acces la cunoastere si la arta. Cu toate acestea, femeilor le era rareori permis accesul la educatie formala in arta, deoarece academiile isi structurau educatia in arta prin nud. Deoarece nu era permis femeilor sa picteze nudul, majoritatea ramaneau in ucenicia unor ateliere, unde adevarata cultura nu era practicata. Doar cele putine, provenite din familii de pictori reuseau sa isi faca un nume in arta, datorita incurajarii din partea familiei. Neavand acces la modelul preferat in picturi – barbatul, femeile alegeau ca subiect ceea ce stiau ele mai bine – femeia. Si pentru prima oara, picturile aratau alta fateta a femeii, in afara de cea de muza. Subiectii lor avea acum alta atitudine, in afara de cea descrisa de pictorii barbati – personalitatea si emotiile erau transpuse altfel.

In epoca Baroca, natura moarta a devenit un subiect extrem de popular, iar femeile s-au impus in acest gen, deoarece aveau acces la subiect, fara conditionari sociale. Scoala olandeza a dat numeroase nume de femei pictori.

In secolul 19 s-a permis accesul femeilor in Academii si primele asociatii de profil dedicate femeii au luat nastere. Incet, femeile ieseau din anonimat si pionierau stiluri noi de arta, precum impresionismul, sau fotografia, fenomen care s-a extins in secolul urmator pana in prezent.

Curtezane

Curtezanele au fost printre primele femei care au iesit din anonimat. Este adevarat ca pe usa din spate, insa numele lor a ramas in istorie, iar in prezent, sunt privite de istorie ca primele intelectuale.
Curtezanele aveau acces la cunoastere, erau chiar incurajate si erau de multe ori mai educate decat femeile nobilimii. Rolul lor nu era doar acela de a satisface placerile carnale, ci si de confident al celor mai importanti politicieni, de mesageri si diplomati. Curtezanele provenite din inalta societate aveau, de asemenea, un drept pe care majoritatea femeilor nu l-au avut pana foarte de curand – acela de a-si alege partenerii si cercurile sociale. Datorita statutului lor privilegiat, puteau sa renunte la compania unui barbat in favoarea altuia, in functie de propriile interese. Multe dintre ele erau maritate, iar aventurile lor se desfasurau sub nasul sotului, insa in interesul familiei.
Curtezanele erau barometrul modei acelor vremuri. Ele erau cele care introduceau cele mai noi tendinte ale modei in societatea inalta si, oricat erau de dispretuite de femeile respectabile, toate erau cu ochii in patru pentru a tine pasul cu moda. De exemplu, una dintre cele mai cunoscute curtezane ale Frantei, Madame de Pompadour si-a lasat amprenta asupra a numeroase obiecte si obiceiuri ale Frantei: coafura Pompadour, rozul de Pompadour, tocurile Pompadour.

Lectura suplimentara

Femei razboinice
Cea mai veche relatare istorica este legata de Amazoane. Amazoanele erau un neam de razboinice, a caror provenienta este incerta. Ce este insa documentat este sistemul lor complex de organizare. Amazoanele traiau din agricultura si vanatoare, fara a primi in tribul lor barbati. Pentru perpetuarea speciei foloseau fie barbati din triburi vecine, fie victime din razboi. Baietii nascuti erau ucisi, sau trimisi tatilor, iar fetele erau crescute in trib si initiate in arta razboiului. Cel mai cunoscut mit legat de Amazoane este cel al lui Hercule si una dintre celebrele sale munci, respectiv capturarea cingatorii lui Hippolyte, regina amazoanelor.

Multe femei din istorie au participat la lupte cot la cot cu barbatii. Altele insa, si-au dus luptele in stilul propriu, precum Sfanta Genevieve, care in secolul al V-lea l-a gonit pe pe Attila din Paris, adunand multimea prin rugaciune.
Freydís Eiríksdóttir, o vikinga, a participat la o invazie in Vinland. Fata in fata cu nativii, si-a expus pieptul si sarcina proemintenta si s-a batut cu sabia in piept. Derutati si speriati, nativi au fugit.
In secolul al VII-lea, Printesa Pingyang si-a ajutat tatal, viitorul Imparat Gaozu sa detroneze dinastia Sui a Chinei prin organizarea si conducerea pe cont propriu a unei armate cuceritoare. Actele sale au dus la nasterea dinastiei Tang.
Multe dintre eroine au continuat luptele in numele sotilor lor ucisi in lupta. Altele, anonime, si-au aparat teritoriile, sau au luptat cu manusi de catifea in calitate de spioni. Istoria vorbeste si de razboinicele care si-au ascuns identitatea sub cea a unui barbat, cea mai celebra fiind Ioana D’Arc, care la doar 17 ani a condus o armata de francezi, castigand numeroase batalii impotriva englezilor.

Lectura suplimentara: aici si aici

Femeile in politica

Istoria abunda de femei care au detinut cu adevarat puterea. Dincolo de ineditul faptului ca erau reprezentante ale sexului frumos, actiunile lor au avut un impact major in dezvoltarea politicii, culturii si teritoriului poporului pe care il conduceau. Mari stratege si politicene, femeile Egiptului Antic au reusit sa isi protejeze civilizatia, inclusiv cu ajutorul talentelor lor feminine, dar si folosind forta, atunci cand era cazul. Hatshepsut a fost singura faraon femeie, iar in cursul domniei ei, Egiptul a inflorit din punct de vedere al culturii. A construit temple uriase, care se mai regasesc si astazi, obeliscuri acoperite in aur si un complex arhitectonic spectaculos.

Cleopatra nu necesita prezentare. Momentul istoric in care a aparut Cleopatra nu era deloc prielnic Egiptului – dator cu tribut Romei. Cu toate acestea, prin talentul si farmecele ei a reusit sa castige independenta Egiptului fata de Roma cucerind, pe rand, doi conducatori Romani: Cezar si Marc Antoniu.

Anglia detine totusi un numar impresionant de monarhi femei. Regina Elisabeta I a domnit 45 de ani. Desi sangeroasa, perioada Elizabetana a fost una glorioasa pentru Imperiului Britanic – Anglia devine o mare putere Europeana, cu o forta comerciala inegalabila si cu puternice reusite pe plan cultural.
Victoria a avut cea mai indelungata si prospera domnie. In perioada Victoriana, Britania a atins apogeul puterii coloniale, Victoria devenind simbol al politicii de expansiune Britanice.
In ciuda implicarii active in politica tarii, regina a avut o viata personala extrem de bogata, fiind mama a 9 copii si o sotie devotata.

Lectura suplimentara

Femeile si-au dovedit din plin abilitatile de-a lungul istoriei, chiar si din umbra. Au reusit sa vina cu o viziune noua, proaspata.  Pentru ca, desi intra pe teritoriu guvernat de barbati, femeia artist, intelectual, lider avea propriile arme si strategii, necunoscute jumatatii sale, strategii care de multe ori aveau o mult mai mare eficienta decat cele oficiale. Egalitatea nu este o lupta pentru ocuparea aceluiasi loc, ci o stare naturala de fapt. O jumatate nu poate functiona sanatos si autonom fara ajutorul celeilalte, iar munca si meritele sunt egale doar cand perspectiva asupra lumii se reflecta din ambele parti in mod echilibrat.

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Despre Ana Musat

Ana este Marketing Manager Ramayana Cafe. O idealista care vede mereu jumatatea plina a paharului, Anei ii plac oamenii pozitivi, de care se inconjoara mereu, motiv pentru care Ramayana a devenit a doua sa casa.